”Det var ju inte alkoholen i sig som var problemet för dig, det handlade om flykt”

Så sade en mycket klok man till mig i telefonen idag, och det är precis så det var.

Det var ju inte alkoholen eller drogerna i sig jag var ute efter, jag drack inte för att det var gott eller för att vara social, jag drack och knarkade för att det var det enda sättet jag kunde hantera mitt liv på.

Som barn utsattes jag för övergepp på alla plan – både känslomässiga, sexuella, andliga och fysiska – och jag fick aldrig lära mig ett konstruktivt sätt att handskas med de känslor av skam, skräck, ensamhet och skuld som det väckte i mig. När jag väl fann alkoholen så blev den till den lösning som jag hade sökt. För en stund mådde jag bättre, jag behövde inte tänka, inte känna och framför allt behövde jag inte vara den jag var. När sedan drogerna gjorde entré i mitt liv så var det klappat och klart. Här fanns något som gjorde mig så fullkomligt väck att jag inte visste vad som var upp eller ner, och det var precis det som var min önskan.

Det fantastiska har hänt, att nuförtiden kan praktiskt taget vad som helst hända utan att alkohol eller droger ens i tankarna kommer till mig som en lösning på mitt problem. Jag kan vara rädd, ensam, ångestfylld, känna mig liten, vara skräckslagen, uppleva hopplöshet och jag kan till och med vara riktigt euforisk utan att jag ens slås av tanken på att dricka eller knarka för att antingen må bättre eller också förstärka den positiva känsla jag har. För sanningen är ju att även glädje och lycka (de få gånger jag nu kände det) gjorde att jag behövde använda något, för ”ett bra mående kan ju alltid bli bättre” – och då med hjälp av kemiska tillsatser naturligtvis. Det är inte så idag.

Tack vare den kraft jag fann genom att praktisera AA:s tolv steg och tack vare de människor som under min väg har hjälpt mig, stöttat mig, visat mig vägar, utmanat mig och fått mig att växa så har jag lärt mig att handskas med vad helst som kommer i min väg. Det är ett gigantiskt mirakel.

Det här inlägget postades i 12-stegsprogrammet, Anonyma Alkoholister, beroende, det som händer inuti, Into Action, känslomässiga övergrepp, personligt, sexuella övergrepp. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till ”Det var ju inte alkoholen i sig som var problemet för dig, det handlade om flykt”

  1. Så oerhört klokt du skriver!

    En liten fråga: kan jag lägga dig synlig i min länklista eller ska jag låta bli?

    kramar från en vän i anden

  2. Ysabell skriver:

    Birgitta, lägg mig synlig i länklistan – det är helt okej och jag tackar för det. 🙂 Vet inte om jag skriver så klokt men är såklart glad om det uppfattas som så. Dock är det viktiga saker för mig att påminna mig själv om gång efter annan, för i det ögonblick jag börjar glömma bort vem jag är och var jag kommer ifrån så är jag ute på väldigt tunn is. DOck är det bottenfruset just nu, det känns tryggt.

  3. Det låter bra. Allting är en ständigt pågående process, men det blir lättare med tiden, tror jag att jag märkt.

    Ha det riktigt bra min vän!

  4. Ysabell skriver:

    Birgitta, ja visst är det så. Det är ju inte så att alkohol och/eller droger är något problem för mig idag alls. Idag handlar de bekymmer jag har om HELT andra saker – att dricka eller knarka är liksom inget alternativ längre, så visst blir det lättare med tiden.

    Ha det bra du också. 🙂

  5. Har du en känsla av att något är fel i Tolvstegsrörelsen?

    Intentionen med http://www.sektellerbotemedel.se är att personer som befinner sig i remitterande position skall bli uppmärksamma på att Tolvstegsrörelsen har en baksida som för många innebär att de hamnar ”Ur askan i elden”. En annan förhoppning är att väcka en konstruktiv debatt som kan leda till att missbruksvården utvecklas, samt att det skapas fler vårdalternativ för de som har problem med olika droger och för deras anhöriga. Det är inte lätt att gå ur AA eller andra tolvstegsprogram, därför vill vi också delge våra erfarenheter till den som tvivlar.

Kommentera

