Bloggarna vs ”Eliten”.

Svend Dahl skriver riktigt bra i Expressen, och jag tror att han har fullkomligt rätt i sin analys. Självklart är politiker och gammelmedia livrädda för den makt och – framför allt – kraft som strömmar från både bloggar och andra sociala medier. FRA-debatten utgjorde utan tvekan startskottet för en opinionsbildning av sällan skådat slag, och personligen så var det just den här frågan som fick mig att förstå att jag varken behöver vara riksdagsledamot eller ha en examen i statsvetenskap för att göra min röst hörd.

Jag är en alldeles vanlig människa: ensamstående mamma och tillfrisknad alkoholist och narkoman – och från djupet av mitt hjärta ogillar jag tanken på massavlyssning av svenska folket. Min enorma motvilja mot denna lag växer sig allt starkare, och med hjälp av bloggen som verktyg kan jag nå ut till människor på ett sätt som jag inte har kunnat tidigare och jag kan framför allt sätta ord på mina egna tankar och känslor kring ämnet.

Apropå FRA; Rick Falkvinge (PP) har två särdeles bra gästinlägg på sin blogg här och här, det är en bloggläsare vid namn Hans som har tänkt till, och det med den äran!

Svend Dahl avslutar med att säga följande:I  FRA-frågan är det ju dessutom så att bloggarna oftast har haft långt större sakkunskap än både traditionella journalister och politiker.De nya elektroniska medierna ger folket möjlighet att sätta agendan för den politiska debatten. Oavsett om man kan uttrycka sig i skrift eller har en djup insikt i underrättelsetjänstens behov har man en möjlighet att komma till tals och bli lyssnad på.Det är förstås obehagligt för alla som vant sig vid en upphöjd och ohotad position i samhällsdebatten. Fråga bara Fredrik Reinfeldt. Men det är riktigt bra för demokratin.
Kanske rentav det bästa sedan den allmänna rösträtten.”

och jag kan inte annat än hålla med.

(av någon anledning ser inlägget ut som skit på långa spön, jag fattar inte riktigt vad WordPress håller på med, men jag publicerar det här i alla fall och försöker redigera det när tekniken är välvilligt inställd igen. Jag kan dessutom inte hitta någon mer som skrivit om det Svend Dahl skrivit, hittar ni något så kasta gärna länkar hitåt)

Det här inlägget postades i övervakning, bloggar, bra sagt av någon annan, FRA, Lex Orwell, politik, samhälle, sociala medier, tips från coachen. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bloggarna vs ”Eliten”.

  1. Drottningen skriver:

    fast hos mig ser det inte alls konstigt ut?

  2. Ping: drottningsylt » Blog Archive » Förresten

  3. West skriver:

    Citatet har en väldigt underlig marginaljustering (typ 6 ord på första raden med jättestora mellanrum). Är det de du menar?

  4. Ysabell skriver:

    West, precis. Och jag kan inte ändra det. Jag avskyr sånt där.

  5. Joshua_Tree skriver:

    Problemet, tror jag, är att texten är marginaljusterad. Fast det brukar bara ställa till det när det dyker upp enstaka skitlånga ord, annars brukar marginaljustering se rätt snyggt ut. Frågan är vad man kan göra åt det, för jag antar att wordpress.com inte tillåter att man rotar runt i css-filer och så?

  6. Ysabell skriver:

    Josh, nu pratar du grekiska. 🙂 Jag är helt och fullt med dig när det gäller Angra, men css? No habla konstifikt datagenispråk.

Kommentera

