På resande fot.

Igår var jag i Stockholm på DAA-konvent. Vi var 276 personer där och vi hade en sammanlagd tid av nykterhet på drygt 972 år – häftigt!

I minibussen på väg ner var vi åtta stycken narkomaner, samtliga var drogfria en lördag morgon. Det var stort, för när vi samlades vid lokalen strax före sju igår morse så var där två andra narkomaner som var allt annat än just drogfria, och det var så symboliskt att stå där och prata med dem och se snurret, hetsen, jakten och veta att jag tio minuter senare skulle vara på väg till ett konvent.

Jag tog tag i något som har gnagt i mig, jag pratade med en man som jag gått omkring och känt mig väldigt underlägsen under en längre tid, och jag sade som det är, att det är så, att jag ser på honom och ser mina misslyckanden, mitt havererade liv, mina missförhållanden…och han tog emot det så vackert och han blev plötsligt lika mänsklig som jag.

Han tillhör ”det vackra folket”, de som jag alltid känt mig så separerad från, de som jag både längtat till och föraktat – framför allt har jag föraktat dem för att jag har trott att de har föraktat mig. Jag har trott att den här mannen jag pratade med igår har sett ner på mig, sett mig som mindre värd, sett mig som någon som är ivägen liksom. Så är det ju inte alls, och det var stort.

Vi pratade mycket och det visade sig att vi ju är väldigt lika i många sammanhang, och det var fint, för jag har dömt honom – som så många andra gör, förstod jag – utifrån hur han ser ut. Jag förstår att jag inte har så mycket fördomar gällande människor som är avvikande på ett eller annat sätt, så länge de inte är snygga. Är de snygga så utgår jag ifrån att de är ytliga och anser sig vara förmer än andra och då dömer jag dem rätt hårt. Så gjorde jag med honom och det var fint att få ytterligare några fördomar krossade och fint att våga blotta min rädsla och inse att folk faktiskt inte per automatik gör vad de kan för att skada mig – inte ens om de är snygga.

Och. Kanske störst av allt var att inse att bara för att han är snygg så vill jag inte ha honom. Alltså, han är jättefin på utanpå och inuti (har jag ju förstått), men det betyder inte att jag måste ha hans bekräftelse på min kvinnlighet och/eller hans godkännande. Mitt sätt att få godkännande har ju varit det sexuella spelet – även om det inte har lett till att hamna i säng. Flirtandet, ögonkasten, den där spänningen liksom…det är så jag har umgåtts med män. Fan vad schysst det är att se att jag inte behöver göra så, och framför allt är det fantastiskt att inte behöva vara sån i relation till någon som jag varit väldigt rädd för, för i det läget hade ju det naturliga varit att slå knut på mig själv för att få honom att godkänna mig. Men nej. Det funkar att bara vara ärlig.

Det är ett stort liv.

Nu möte.

Det här inlägget postades i 12-stegsprogrammet, Anonyma Alkoholister, DAA, det som händer inuti, fördomar, personligt, utveckling. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till På resande fot.

  1. Har du en känsla av att något är fel i Tolvstegsrörelsen?

    Intentionen med http://www.sektellerbotemedel.se är att personer som befinner sig i remitterande position skall bli uppmärksamma på att Tolvstegsrörelsen har en baksida som för många innebär att de hamnar ”Ur askan i elden”. En annan förhoppning är att väcka en konstruktiv debatt som kan leda till att missbruksvården utvecklas, samt att det skapas fler vårdalternativ för de som har problem med olika droger och för deras anhöriga. Det är inte lätt att gå ur AA eller andra tolvstegsprogram, därför vill vi också delge våra erfarenheter till den som tvivlar.

  2. Mats skriver:

    Så glad att vi fått kontakt igen Pia!

    Kommer att komma hit ibland för att hålla kontakten.

    Tack för att du finns i mitt liv & hoppas vi får sjunga ihop snart igen!

    Kraaaam

    Mats

  3. Mats skriver:

    …och till Adde på ”sektellerbotemedel”: TRÖTTNA!!!!!

  4. Ping: MaSkoPi

Kommentera

