Det är kärlek som är grejen.

Det rör sig så mycket i mitt huvud och jag vet inte riktigt hur jag det är tänkt att jag ska få ordning på allt. En del är självklart och grundat och har landat i mig på sätt som jag faktiskt inte trodde var möjligt. Det handlar om hur jag vill förhålla mig till andra människor och det är väldigt intimt förknippat med det jag skrev om skam och rädsla. Det intressanta blir att se hur jag kommer att kunna leva upp till dessa mina ‘nya’ ideal.

Resten handlar om att vara ärlig mot en annan människa även när det inte är bekvämt varken för mig eller den andre, om att säga vad jag ser utan att be om ursäkt för det även när den andre inte tycks hålla med eller se det jag ser. Nå, nu är jag för långt fram igen, för jag vet ju inte riktigt hur det kommer att sluta, men min känsla är att vi i det här sammanhanget har diametralt motsatta åsikter, och det är lite skrämmande när det är en människa som jag alltid – i alla lägen – har varit rörande överens med och som står mig närmare än någon.

Åter igen återknyter det till hur jag vill förhålla mig till mina medmänniskor, och jag tvivlar på att jag gjorde rätt som levererade sanningar med takten av ett maskingevär, även om det var med kärlek. Jag gjorde som finaste depraved brukar göra med mig, och jag är plötsligt inte alls säker på att jag egentligen är förmögen till det, särskilt inte i det här fallet.

Det kan också vara så att det är min rädsla för att inte bli omtyckt, min skräck för att någon ska vara arg på mig, att jag inte ska vara accepterad och att jag ska bli övergiven som står i vägen och skriker, men jag vet inte. Det känns olustigt i varje fall, och olustigt brukar betyda att det är jag som gjort något fel. Nåja, personen i fråga ville ha ett par dagar på sig att tänka igenom saker och ting, och det är klokt. Jag får också ta de här dagarna till att göra detsamma. Nog om det.

Jag ser faktiskt fram emot de kommande dagarna, jag har massor med fina aktiviteter inplanerade: idag ska jag först på grupp på KJ och ikväll ska jag på möte. I morgon ska jag och en AA-vän informera om våra AA-grupper på ett behandlingscenter här i stan, och det känns så fint att få göra det med just honom, för vi är ett sånt bra team han och jag. Innan vi åker till behandlingscentret ska vi dricka kaffe hos honom och försöka förbereda oss lite, jag är inte det minsta nervös för jag vet att det kommer att gå jättebra. I morgon kväll är det Sinnesrogudstjänst i Staffanskyrkan och det var länge sedan jag var där så jag ser fram emot att gå dit. På lördag klockan 12 åker minibussen från AA-lokalen med destination avgiftningskliniken i Söderhamn. Mer information och förhoppningsvis ska vi kunna sprida lite hopp till människor som inget hopp har. Det är fint. Lördag kväll ägnas åt talarmöte på DAA med en personlig favorit som talare. På söndag ska jag först på möte på förmiddagen och efter det ska jag träffa min sponsee. En svårslagen helg ur tillfrisknandesynpunkt, och det är precis det jag behöver.

Framför allt är det viktigt för mig att få ägna min energi åt andra människor, för just nu är jag rätt självupptagen och fast i mitt eget huvud, och det är inte bra för varken mig eller någon annan.

.

.

.

.

.

Dagens citat:

”Det andliga livet kan sammanfattas i ordet kärlek. Man älskar inte för att man vill göra något gott eller för att hjälpa eller skydda någon. När vi handlar på det sättet har vi börjat betrakta vår nästa som ett simpelt föremål, och vi har börjat betrakta oss själva som visa och generösa. Det här är inget som har med kärlek att göra. Kärlek är att förenas med den andre och hos denne finna en gnista av Gud.”

– Thomas Merton

Det här inlägget postades i 12-stegsprogrammet, alkoholism, Anonyma Alkoholister, beroende, bra sagt av någon annan, DAA, det som händer inuti, Into Action, personligt, relationer, utveckling. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det är kärlek som är grejen.

  1. Mats skriver:

    Förstår vad du menar- om det gäller den jag tror det gäller förstår jag ännu mer.. Försöker själv tänka att så länge syftet är gott och jag inte medvetet går in för att skada så ska jag vara så ärlig jag förmår.

    wow-snacka om att du sprider budskapet- och du har så mycket att ge!
    Kolla musiklänken jag mailade dig, många bra låtar om beroende & tillfrisknande. Ha en underbar dag & helg- det ska jag ha!

    Många kramar

    Mats

  2. Mormor vädervax skriver:

    Så länge avsikten inte är att såra så går det alldeles utmärkt att leverera sanningar till folk. Sen måste man givetvis vara öppen för diskussion och synpunkter och kanske till och med vara beredd på att ändra sin egen sanning för det är klart att man har fel ibland (alltså inte jag då men alla andra!) =) Kör hårt!

  3. Ysabell skriver:

    Mats & Mormor Vädervax, problemet är att jag såhär ett par dagar senare är rätt osäker på vad mina motiv var. En del av motiven var absolut grundade i kärlek, men inte alla. Jag har insett att jag också var ute efter att trycka till och se till att denne någon dels skulle få lite ont och dels skulle förstå hur mycket JAG led. Det är inte så schysst. Det är inte kärlek. Har insett att jag vackert få ta ansvar för det och har nu bett om att få träffa personen i fråga för att prata om det. Ett nionde-steg, helt enkelt. Jaja. Det är bara att böja på nacken och bita i det sura äpplet och rönnbären och allt vad det är. Man lär så länge man lever.

  4. Mormor vädervax skriver:

    Man får säga till och ifrån och stå upp för sig själv om personen i fråga gör eller säger saker som berör dig på ett negativt sätt. Då blir det förstås mer en konfrontation men sånt gör man redan från barnsben. Konfronterar – diskuterar – och förhoppningsvis hittar man en lösning.

Kommentera

