Om att se.

Flera människor har sagt till mig att jag har en förmåga att se människor, och de säger att det är en av mina bra sidor. Jag, som har svårt att ta till mig det som är positivt, har tänkt att ”Äh…det är väl inte så speciellt” men så fick jag höra det igår igen.

På avstånd såg jag att det var något som inte stämde med min vän, jag frågade honom vad felet var och han berättade. Lite senare såg jag att att hans anletsdrag blivit slätare, att ljuset var tillbaka i hans ögon och att han åter igen andades normalt i stället för stötvis. Jag påpekade det och sa också att det är så uppenbart när det är något som inte är som det ska med honom. Då sa han ”Du säger det. Men vet du, det är väldigt få människor som ens noterar det. Väldigt få.”

Det första jag tänkte var att den där förmågan säkert är sviter efter att ha vuxit upp i ett alkoholisthem, min förmåga att känna av stämningar och allt det där var ett sätt att överleva när jag var barn, och så gjorde jag genast det som andra människor upplever som positivt och bra med mig till något som är negativt. Men så tänkte jag igen.

Ja, det må ju så vara att jag har förfinat den här förmågan som ett resultat av hur jag växte upp, men det betyder ju inte att den – per definition – är dålig, eller att den är dålig bara för att jag råkar ha den. Faktum är ju att jag kan använda mig av den, den kan hjälpa mig att vara till nytta för andra människor om jag bara tillåter mig att lyssna på den oftare än vad jag gör.

Det ska jag ta med mig till avgiftningskliniken idag.

Det här inlägget postades i personligt, utveckling. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Om att se.

  1. Mats skriver:

    Instämmer! Känner igen det du beskriver & ser det också som en tillgång att kunna spegla andra på det jag ser,hör & känner. Den enda gången det blir destruktivt är om jag går in i den andras känslor & tar över dom, det som brukar kallas medberoende. Det gör jag lättare med människor som står mig mycket nära, som min fru eller dotter. Med andra upplever jag att jag har lättare att hålla ”lagom” distans. Så viktigt det här att spegla även positiva förändringar eftersom många, inkl. jag, har svårt att se dem hos sig själva.

    En spegling till dig: jag ser mycket tillfrisknande i det du skriver! Kraaam Mats
    (som firar 6 års bröllopsdag idag)

  2. Ysabell skriver:

    Mats, ja, visst är det svårt att se förändringar hos sig själv?! Jag är så glad att jag har vänner omkring mig som kan hjälpa mig med att se sånt, både när det är i positiv riktning och när det är i ”negativ”. Tack för dina fina ord, det känns stort att få höra att det lyser tillfrisknande om det jag skriver, särskilt när det kommer från en oldtimer som du. 🙂 Är det verkligen sex år sedan jag sjöng på ert bröllop?! Jösses vad tiden går! Sänd din hustru de allra varmaste hälsningar från mig, och krama om dottern också. Jag borde komma ner och hälsa på er snart. Jättesnart.

  3. Mats skriver:

    Ja tiden går fort. Vi har firat med barnfri middag ute på Vapiano, en helt suverän italiensk restaurang- helt perfekt för beroendepersonligheter: man får ett kort när man kommer där alla inköp registreras, sen beställer man själv mat hos kocken som lagar till det som man vill, lika i baren, sen kan var & en gå & betala för sig själv när man går- vi går ofta dit efter möten. Marita hälsar tillbaka & gästrummet står till ditt forfogande när du vill komma- vi kanske ska försöka tima det med nästa karaokekväll?

    Många kramar Mats

  4. Mats skriver:

    Den 20/9 firar AA Trosagruppen 20 år med ett 1-dagarskonvent på Stensunds Folkhögskola,(ca 5 mil från Stlm) där jag gick 92-92. Jag & en sponsee tänkte åka ner + ev. folk från sinnesrogruppen som vill åka med, men ännu finns det plats i bilen om du vill åka med. Hör av dig isåfall!

    Ha en underbar dag,det tänker jag ha

    Många kramar Mats

Kommentera

