Pladder.

Det blir liksom två dagar i taget nuförtiden, har inte riktigt hittat flödet i skrivandet ännu, det händer så mycket runt mig och i mig och med mig så jag hinner liksom inte med.

Igår var jag till avgiftningen i Vågbro tillsammans med några av mina vänner i AA. Representanter från min hemmagrupp och de andra grupperna jag går i åker upp varje lördag för att försöka sprida lite hopp. Det gör underverk för min egen nykterhet att se människor i det där tillståndet, för jösses vad jag inte vill dit igen! Igår var finaste A med, han var den som var mest drivande under mötet och det är en sån otrolig förmån att få lyssna till honom. Och vilken förmån det är att kunna kalla honom för min vän! När vi kom hem från Vågbro åkte jag, A och en av mina sponseer hem till mig, slappade en stund och sen åkte vi vidare hem till A för att äta och titta på film. Jag såg ”Samtal med Gud” för fjärde gången, och i vanlig ordning blev jag helt uppfylld och alldeles lycklig. Efter filmen var det hemgång och jag somnade för att bli väckt av telefonen kring fyrasnåret. Drygt en timme senare somnade jag om igen och vaknade i lagom tid för att göra mig i ordning för mötet som började klockan elva idag på förmiddagen.

Möte mellan elva och ett, efter det åkte jag till utslussningsavdelningen på anstalten och hälsade på grabbarna och försökte sprida lite julefrid i form av massage. Som tack för det fick jag mat, fantastiskt goda hembakade semlor (tänk att en kille som ser ut som att han äter små barn till frukost kan göra så goda semlor! Mina fördomar blir krossade i parti och minut) och en hel massa kärlek. När grinden slog igen bakom mig kände jag att jag dels hade gjort något bra för några andra människor men också att jag hade fått så mycket. Det är stort.

Nåväl, efter besöket på anstalten åkte jag hem, vilade en stund och åkte sedan iväg för att hålla handen på en av mina sponseer som skulle tatueras. Tatueraren är en fantastisk konstnär och en fascinerande människa med ett lika fascinerande livsöde, han är tolvstegare precis som jag och det är såklart fint tycker jag. Nu är jag naturligtvis vansinnigt sugen på att täcka typ HELA kroppen med bläck, men det får vänta. Har bollat lite idéer med honom och jag har full tillit till att det blir jättebra när de väl förverkligas.

I övrigt händer det som sagt mycket med mig. Det är ju sådär med processer… Jag gläntar på en dörr och inser att den inte går att stänga. Jag går in genom den och har ingen aning om vem jag kommer att vara när jag kommer ut på andra sidan, men jag har i alla fall lärt mig såpass mycket att jag alltid kommer ut som en bättre och starkare människa – även om jag stundvis glömmer bort det under tiden processen pågår. Det är alltså en fråga om tillit.

Tillit är för övrigt ett hett ämne i mitt liv just nu. Det har hänt saker som gör att jag går omkring med en massiv ledsen-klump i magen, om Gud vill och skorna håller så kommer det kanske att kännas bättre efter ett möte som är planerat till i morgon förmiddag klockan tio – jag hoppas verkligen det. Tyvärr så känns det som att situationen som uppstått liksom passerat en gräns, den där gränsen som jag inte kan vända tillbaka från, den där gränsen då saker och ting går från att vara lite naggade i kanten till att bli helt trasiga, och när det väl blivit helt trasigt så kan jag inte laga igen. Eller, jag har inte kunnat göra det tidigare i mitt liv i alla fall, kanske har jag kommit längre nu – jag vet inte. Ledsen är jag i alla fall. Nog om det.

Nu har klockan hunnit bli tio – i morgon ska jag på det där mötet, sen handla, sen fixa hemma inför att fira lilla sonen som fyllt år och som kommer i morgon, sen sponseeträff och sen hem och bara UMGÅS med min lilla ängel.

Nu be, meditera och be igen – sen förhoppningsvis sova en stund. Jag ska försöka komma ihåg att allt är precis som det ska vara. För det är det ju.

Det här inlägget postades i 12-stegsprogrammet, alkoholism, Anonyma Alkoholister, det som händer inuti, fördomar, Into Action, kärlek, Kriminalvården, lycka, personligt, relationer, utveckling, vänskap. Bokmärk permalänken.

Kommentera

