Sveriges nationaldag.

För nästan ett år sedan klubbades den förhatliga FRA-lagen igenom. Jag har i dagarna hittat mina gamla postningar i ämnet, och de kan hittas här om man är intresserad. De ligger tyvärr inte i kronologisk ordning och det är rörigt och så, men om man har intresse så ligger de där i alla fall. Min tanke är att städa upp där, men ännu har jag inte haft ork.

I morgon är det nationaldagen och då tenderar vi ju att stämma upp i nationalsången. Med EU-valet för dörren och Datalagringen bakom hörnet tänkte jag erbjuda er som inte har tagit del av den, en alternativ text till vår vackra hymn. Själv fick jag den i handen utanför Riksdagen för snart ett år sedan, jag minns inte vem som gav mig den, men här är den i alla fall i all sin ljuva ironi:

 

Du gamla, du ofria

 

Vi tackar vår riksdag som insåg i tid

att integriteten får ge vika

Med teknisk kontroll får nu alla människor frid

så Sveriges riksdags lov vi nu predika

så Sveriges riksdags lov vi nu predika

 

Vi har en poliskår som verktyg har fått

som gör att dom skumma snabbt kan haffas

Om någon försöker sig på ett litet brott

så upptäcks det av nätet och dom straffas

så upptäcks det av nätet och dom straffas

 

Du tronar på minnen från fornstora da’r

med lyckad signalspaning mot ryssar

Jag vet att du är och du blir vad du var

vi älskar FRA som alltid lyssnar

vi älskar FRA som alltid lyssnar

 

De läser vart email och vart sms

och kollar så inget skumt planeras

Din vänkrets den kartläggs med digital finess

Ja alla tycker FRA bör hedras

Ja alla tycker FRA bör hedras

 

Vägverkets kameror de finns inte kvar

i stället sköts koll av satelliter

dom vet var du är och de vet var du var

så det finns inte längre nån som smiter

så det finns inte längre nån som smiter

 

Mobilen den lämnar ju efter sig spår

som visar var alla promenerar

om du sjukskriver dig, men går ändå ut och går

var säker på att F-kassan agerar

var säker på att F-kassan agerar

 

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord

du trygga, du glädjerika sköna

Jag älskar dig säkraste land uppå jord

där inga brott sig någonsin kan löna

där inga brott sig någonsin kan löna

 

 

Såvitt jag vet är det Per Ström som har skrivit texten, om det är någon annan som vet något annat så rätta mig gärna.

 

Det här inlägget postades i ...och nu blir det reklam, övervakning, bra sagt av någon annan, FRA, Lex Orwell, politik, samhälle. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sveriges nationaldag.

  1. PiratJanne skriver:

    Tack för länkarna till posterna. Det var kul att få läsa det igen. Det var några intressanta dagar med många minnen. Både bra och dåliga. 🙂

    Här är en inspelad version av Du gamla du ofria: http://www.youtube.com/watch?v=Bp7tSDlolns&annotation_id=annotation_650705&feature=iv

    Och här är en från utanför riksdagen: http://www.youtube.com/watch?v=TpyAmSg39ac

    *kram*

  2. Ysabell skriver:

    Janne, det var verkligen några mycket intensiva dagar på många plan, och nog är det lite häftigt att intensiteten fortfarande är likadan; också på många plan? 🙂 Tack för länkarna, stort att se från utanför riksdagen. Vi var där. Glömmer det aldrig.

  3. PiratJanne skriver:

    Det var det verkligen. Många plan var det och det är fortfarande likadant. 🙂

    Misstänkte att du skulle tycka om dem och nej, vi glömmer aldrig.

Kommentera

