Jag är en mycket aktiv medlem i AA, om någon har missat det.

Jag älskar AA.

AA är en icke vinstdrivande organisation som har som enda mål och syfte att hjälpa alkoholister att tillfriskna från alkoholism. I lokalen där min hemmagrupp har möten finns bord, stolar, soffor, en tv med dvd till barnen, det finns kylskåp och microvågsugn och skrivbord och lampor och elen betalas och (den marknadsmässiga) hyran likaså. Vi får inte en enda krona i bidrag någonstans ifrån, framför allt för att det står i våra traditioner (jmfr: stadgar igen då) att vi ska vara självförsörjande och vägra ta emot ekonomiskt stöd utifrån. Våra utgifter (hyra, el, litteratur, kaffe, mjölk och allt annat) bekostas av medlemmarna själva, alla bidrar efter egen förmåga, och de som inte kan bidra ekonomiskt bidrar på andra sätt. Lokalen har rustats; väggar, tak och golv har målats, el har dragits om (alkisar är generellt duktigt yrkesfolk) och möbler har tillkommit. På grund av vad? Jo, på grund av det Rick Falkvinge pratar om som ”brinn”: det som uppstår när människor samlas kring ett enda mål, när människor är engagerade och hängivna och samarbetar.

Jag älskar den medborgarrättsrörelse som Piratpartiet är. Jag älskar hängivenheten och passionen och ”brinnet” som Pirater uppvisar, jag älskar det för att jag brinner för samma saker och jag älskar det för att jag känner mig hemma och trygg i en organsiation som är så transparent och ”platt” som Piratpartiet är, för jag tillhör en annan organisation som funkar på samma sätt.

I morgon är det EU-val, om någon har missat det. Jag kommer att rösta Pirat, om någon har missat det.

 

Lästips:

Josh bemöter de vanligaste kritiska argumenten gällande Piratpartiet och han gör det jäkligt bra dessutom.

Fokus skriver om Rick.

HAX skriver om ytterligare skrämmande saker som vi behöver vara medvetna om.

Oscar skriver om FRA’s egna variant av PUL. Riktigt, riktigt skrämmande.

Det här inlägget postades i ...och nu blir det reklam, Anonyma Alkoholister, övervakning, bloggar, bra sagt av någon annan, FRA, Lex Orwell, Piratpartiet, politik, samhälle, tips från coachen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

