Ser någon mer än jag risken för ändamålsglidning här?

Jag vet såklart inte vad ni tycker, men jag får en väldigt dålig smak i munnen när jag läser det här. Inte för grejen i sig – som vanligt – för det är klart att det är jättebra när nu barnomsorgen är underbemannade att det finns hjälpmedel för att de små kottarna inte ska springa bort, men det är ju något med det där med manicker som ska hålla koll som ger mig kalla kårar.

Jag ser framför mig hur människor femtio år (fem år?) fram i tiden går omkring på led, som zombies, och knappt vågar prata med varandra eftersom allt är avlyssnat (”luften är fri” vet ni väl) och så snart någon kliver trettio centimeter åt sidan så piper det i en dosa som Befälhavaren har där längst fram. Det är bara att rätta in sig i ledet, gott folk. Det börjar med våra barn.

Det här inlägget postades i övervakning, bara en tanke..., barn, FRA, Lex Orwell, men för i helvete!, samhälle, utveckling. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ser någon mer än jag risken för ändamålsglidning här?

  1. PiratJanne skriver:

    Du är inte ensam. Sånt där riskerar att gå för långt. Den ljusglimten som finns i systemet som beskriv i artikeln är att de i alla fall inte håller koll på exakt var varje barn är nånstans… men…

  2. Ysabell skriver:

    Janne, absolut är det så. Klart att det är bättre än GPS, men vafan?! Det är bättre att skjutas än att bli långsamt strypt också. Usch. Jag gillar verkligen inte sånt här.

  3. Drottningen skriver:

    Mm..första tanken är att det är väl bra just för Ur och skur-dagis t ex. Ungar som lallar iväg i skogen är inte helt bra, men alltså.. njaaaae…

    I usa har de en tjänst där man som förälder får en kopia på barnens sms skickade till sig, självklart för att skydda barnet mot pedofiler som lurar överallt och tanken är i och för sig att man ska tala om för barnet att man nyttjar tjänsten, men det finns ju ingenting som säger att så görs och om nu tonåringen vill knulla en 20-åring och vet att mamsen får kopia på smsen, så löser hon antagligen det, vilket mamsen vet eftersom hon också lurade sina föräldrar, varpå man istället ägnar sig åt att spionera på sina barn. För deras egen skull, naturligtvis

  4. Ysabell skriver:

    Drottningen, vilken läskig tjänst! Tanken är god, men det skrämmer mig att folk liksom inte tänker lite längre. Hur kan folk inte tänka lite längre?

Kommentera

