Nätvänlighet.

Jag är en av de som började blogga långt innan det hette blogg. Då, på den tiden, innan LunarStorm hette LunarStorm och hette StajlPlejs hette det ”dagbok” och det var där jag började.

Där började jag följa någon som kallade sig Joshua_Tree, där fanns vajlet35, valitus, la_reina, ferkel och många andra, och i mina dagböcker från den tiden har jag gått igenom himmel och helvete och det finns människor som tog ett steg in i mitt liv redan då och som finns kvar än. Men. Nätkärlek och nätvänlighet. Vad är det?

Nätkärlek är min vän Bryan som numera bor i Vancouver i Kanada och som har funnits i mitt liv längre än de flesta jag känner afk. I augusti 1994 började vi prata på en sida som hette The Virtual Irish Pub och som fortfarande finns kvar även om den har förändrats en hel del. Vi har hörts ett par gånger i veckan sedan dess, och vi har gjort det via mail, ICQ, msn, telefon, snigelpost, jag har skickat paket till honom med typiskt svenska saker, han har skickat paket till mig med typiskt kanadensiska saker – men vi har ännu inte träffats öga mot öga. Han har följt mig genom förhållanden, äktenskap, byte av jobb, genom vänskaper som kommit och gått, flyttar både inom Sverige och utomlands, han vet mer om mig än någon annan i hela världen tror jag.

Nätvänlighet är att befinna sig i ett kaotiskt äktenskap och börja blogga om det för att på något sätt börja ta ett steg utanför och se sanningen, och via bloggen få massivt stöd av människor jag aldrig har träffat. Vilt främmande människor erbjöd mig att komma och hämta mig och ta med mig hundra mil härifrån till sina hem och familjer, jag fick hundratals uppmuntrande mail och kommentarer om dagen – och det var bland annat det som fick mig att orka och som fick mig att se sanningen och som fick mig att våga bryta upp. Det är nätvänlighet.

Nätvänlighet är att sätta mig på tåget för att tillbringa en helg med mymlan, vilket jag gjorde förra året.

Nätvänlighet är att få ett paket på posten och inse att det är från människor som gått från att vara namn på en skärm till människor som jag räknar till mina verkliga vänner.

Jag tror att det finns mer vänlighet än ovänlighet på nätet. Jag tror att det man fokuserar på växer sig starkare. Jag tror på nätvänligheten.

Det här inlägget postades i bloggar, bra sagt av någon annan, kärlek, personligt, sociala medier, vänskap. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nätvänlighet.

  1. Ping: Enligt Min Humla » Nätvänligheten III

  2. HelloAndy skriver:

  3. Hetty skriver:

    At last! Someone who undeastrnds! Thanks for posting!

Kommentera

